2 okt. 2011

Internationella stamningsdagen 22 oktober

Även i år har jag blivit tillfrågad att delta i den online konferensen som pågår 1-22 oktober.

Konferensen ger en fantastisk möjlighet för alla att lära sig mer om stamning och komma i kontakt med människor som stammar, anhöriga, fackfolk mm.


Årets artikel hittar du på 
http://cahn.mnsu.edu/15blom/

Tidigare konfenser är också länkade via den enastående sidan www.stutteringhomepage.com

Missa inte den!

Välkommen med dina frågor och/eller kommentarer.

2 kommentarer:

  1. stamning utger sig olika hos olika personer, jag stammar när jag är ensam och när jag sjunger, men inte när jag viskar, signalerna tar obv en annan väg. läste runt lite och jag ska nog prova att lära mig en annan dialekt. jag känner att rikssvenskan inte har någon rytm som tex skånskan har. har du tänkt liknande?

    SvaraRadera
  2. Hej Teddy.

    Jag stammar inte när jag är ensam eller pratar med små barn och djur. Stammar knappt med storpublik och mycket i telefonen. Stammar mindre på engelska och mer på andra språk. Har nytta av att sänka taltempot, ta pauser, läsa dikter och slappna av. Och att helt enkelt stamma på och vara stolt över den jag är.

    Vissa stammar mer när de pratar ett annat språk/dialekt, andra just inte. Vissa stammar mindre när de druckit, andra mer.

    Det är just det som är så svårt! Det finns varken regler eller behandlingar som gäller alla. Det gör att var och en av oss för prova sig fram. Och det gör även att vi ska ställa krav på behandlare att se mig, med min stamning, mina upplevelser kring den och min bakgrund. Att den enda får hjälp med talträning, den andra med yoga, den tredje med psykoterapi. Den fjärde kanske behöver allt detta. Den femte mår kanske bäst av att helt enkelt stamma på.

    Hoppas du hittar ditt. Tveka inte att utforska alla möjligheter. Kanske även med andra som stammar. Du kan hitta andra på www.stamning.se.

    Lycka till!

    SvaraRadera